Mærkevarer er efterhånden en luksus, mange har råd til. Men der er forskel på blot at købe mærkevarer for at vise dem frem, og købe mærkevarer for kvalitet og stil. Det hele afhænger af dig og din attitude. At gå med et par dyre sko er jo ikke det samme som at værdsætte dem.
Her finder du gode råd og vejledning til, hvordan du fremstår med klasse, når du bærer mærkevarer.
Praleri giver ikke respekt
Det kan være fristende at prale, når man har købt dyrt tøj eller dyre smykker. Men mange glemmer deres mådehold og ender med at fremstå tacky eller ligefrem pralende.
Lad os tage en forretningssammenhæng. Hvis du går og praler med, at du er iført et Hugo Boss jakkesæt, tror du så, dine kollegaer, chefer og klienter vil synes bedre om dig? Chancen er større for, at de vil opfatte dig som pralende og arrogant. De færreste har lyst til at associeres med de træk og personerne, der besidder dem.
Bær det med klasse
I stedet for at prale med dit Hugo Boss jakkesæt, vil du fremstå mere ydmyg, hvis du ignorerer det. Du bør trods alt ikke købe mærkevarer udelukkende for opmærksomheden. Hvis du virkelig gerne vil fortælle, hvad du har på, så spørg ind til, hvad andre går i. Hvis du udtrykker beundring for andres påklædning og tilbehør, vil du nemlig fremstå som interesseret og opmærksom. Og ofte vil sociale normer få dem til at spørge dig igen.
Mærkevarer kan fremstå på mange måder, og det hele binder sig sammen med dig og hvad du siger og gør. Selvom de er dyre og designet til stil og klasse, kan de hurtigt fremstå billige, hvis du bruger dem som grundlag for praleri eller snobberi.
De rigtige mærkevarer
”Rigtige mærkevarer” betyder ikke ægte – selvfølgelig skal man, af mange grunde, ikke købe kopier. Rigtige mærkevarer refererer til den type mærkevarer, man køber.
Hvis man vil fremstå stilet og fuld af klasse, så skal man ikke gå rundt med en trøje, der er fyldt med logoer – i hvert fald ikke hver dag. Simplicitet når ofte længere, og hvis man har logoer på alt sit tøj, vil man nemt kunne komme til at fremstå en anelse snobbet.
Kan bruges i mange sammenhænge
Tag et Hugo Boss jakkesæt, for eksempel. Det er elegant og stilet, men diskret. Der er ingen logoer eller navne på brystet, og det vil komme til at komplimentere dig frem for at tage opmærksomhed fra dig.
Lidt anderledes går det med tasker – Louis Vuitton er kendt for at implementere sit logo i sit stof, især på tasker. Så er dét en del af designet, og det vil være helt acceptabelt. Men pas på, det ikke tager overhånd. Alting med mådehold, og selvom én taske måske ser pæn ud, er det ikke sikkert, en matchende rejsekuffert, håndtaske, tørklæde og støvler vil ses på samme måde.
Diskretion er en svær kunst at mestre, men det vil give dig meget mere stil og klasse, end at rende rundt som et reklameskilt for designere.