Føler du dig ensom I dit parforhold?

Føler du dig ensom i dit parforhold? Måske dig og din partner skulle prøve parterapi; https://www.annekarinabusch.dk/skal-jeg-hjaelpe.

Parterapi kan være utroligt godt og kan være en måde du og partneren kan finde tilbage til hinanden og få en god kommunikation igen.

 

Det positive ved parterapi

Alle par går igennem svære perioder, hvor tingene knaser og man har en dårlig kommunikation. Nogle gange er man som par selv i stand til at løse det, men andre gange skal man have lidt ekstra hjælp. Her er det en god ide at komme til parterapi.

Med parterapi hyrer man en udefra stående person, der kan kigge objektivt på parforholdet og parterne opførsel mod hinanden. Parterapeuten kan dermed ofte komme med et godt bud på, hvad det er der går galt i forholdet, hvorfor den ene eller anden part føler sig ensom og hvilke problemer parret bør fokusere på at løse.

Nogle gange kan problemet være at der er dårlig kommunikation, andre gange er der for lidt. Eller måske er det en helt anden mere specifik ting, som parterne ikke har fået talt ordentligt igennem, så dermed kan give knas i forholdet.

Uanset hvad kan det være meget givende at få nogle eksterne øjne til at kigge på problemet og arbejde sammen med parret hen mod en løsning.

 

Kom alene

Af den ene eller anden grund så kan den ene af parterne i et parforhold nogle gange ikke have lyst til at komme i parterapi. Det kan være, at de synes det er ubehageligt at skulle sidde og dele personlige hændelser med en terapeut eller det kan simpelthen være, at de ikke mener at der er et problem – eller at det i hvert fald ikke er stort nok til at regne til terapi.

Uanset set hvad så har man mulighed blot at dukke op selv. Bare fordi det hedder parterapi behøver man ikke at dukke op til terapien sammen. Man kan udmærket møde frem selv, hvis det er mere givende for ens situation eller hvis partneren ikke vil med.

Parterapi betyder blot, at man går i terapi får at arbejde med sit parforhold. Og det kan man lige så vel gøre alene som sammen med partneren.

Det kan nogle gange endda være bedre at komme selv. Man kan i eneskab for eksempel føle sig mere komfortabel med at dele ens tanker og følelser omkring ensomhed, da man ikke bagefter ville skulle stå til regnskab for dem hos partneren, når terapitimen er ovre.

Post Author: admin